Generation Compass Group

4 forskellige generationer med 1000 forskellige præferencer

Hvor, hvornår og hvad vi spiser afhænger af mange forskellige faktorer. Én persons spisevaner ligner måske ikke kollegaens – det kan der være flere grunde til. Det betyder også, at hvis man skal levere et højt niveau af mad og service, må man forholde sig til mange forskellige præferencer og vaner, som alle skal tilgodeses. Compass Group har taget denne udfordring op og svaret er: Generationstilpassede madoplevelser!

Hvorfor handler det om alder, og hvem er generation B, X, Y, Z?

Har du nogensinde har undret dig over hvorfor din kollega altid vælger den varme ret, og du elsker salaterne og en snack, eller omvendt? Så er der en god chance for, at det er fordi I tilhører forskellige generationer. Om man tilhører generation B, X, Y eller Z kan have stor indflydelse på ens madvalg. Det kan lyde meget karikeret, men undersøgelser viser, herunder Eurest’s white paper ’The free-from food revolution’, at der er noget om snakken. For eksempel, er der markant forskel på antallet af vegetarer hos generation B og generation Y. Faktisk er tallet 12 gange højere hos den yngre generation Y.

Hvem er generationerne så? I dag har vi fire generationer på arbejdsmarkedet: Babyboomers (født i 1940-60), som er den ældste generation på arbejdsmarkedet, generation X (født i 1961-1980), som udgør størstedelen af arbejdskraften i dag. Så er der generation Y (født i 1981-95), som snart fylder mere end X og, sidst men ikke mindst, generation Z (født i 19962010), som først nu er ved at træde ind på arbejdsmarkedet.

Hidtil har det været sådan, at der oftest kun har været to, måske tre, generationer på arbejdsmarkedet på samme tid. Men små årgange og den høje pensionsalder har medført, at vi nu har op til fire generationer samtidigt på samme arbejdsplads.

Derfor gør Compass Group op med ideen om, at ’one size fits all’, og ser på de enkelte generationers behov for at levere oplevelser på det højeste niveau.

 

Derfor spiser dine børn på de mærkeligste tidspunkter

Er forskellene virkelig så store mellem generationerne, fristes man måske til at spørge. Og det enkelte svar er, ja – det er de faktisk.

Generation specific food solutions

Frokost hos Siemens in Ballerup

For eksempel, forstår generation B, Babyboomers, oftest ikke hvorfor generation Y hele tiden ’snacker’ i stedet for at spise ’et ordentligt måltid mad’.

Forklaringen er, at generation Y voksede op i en hverdag, hvor det passede med, at man spiste tre solide måltider om dagen. I dag er vi konstant på farten, har flextid og spiser vi endda til tider stående og gående, fremfor siddende. De yngre generationers spisevaner har tilpasset sig derefter, og de foretrækker derfor ofte flere, men mindre måltider suppleret med snacks.

 

Mormormad eller sunde snacks? Compass Group kan det hele!

Mange Babyboomers har allerede nået pensionsalderen, men generationen fylder stadig en del på arbejdsmarkedet. Når generation B spiser frokost i den samme personalerestaurant, som deres yngre kolleger fra generation X, Y og Z gør, så har det selvfølgelig betydning for den mad, der bør serveres.

Ved målrettet at generationstilpasse maden sørger Compass Group’s mange madhåndværkere for, at der foruden morgenmad og frokost, også er åbent for ’snacking’ dagen igennem, som generation Y foretrækker det. At der serveres vante, sunde og kendte ’mormor-retter’, som Babyboomers efterspørger. Men at der samtidig serveres Instagram-venlige retter med diverse add-ons, som generation X præfererer. Gerne lavet af bæredygtige råvarer og dyr, der har levet et godt liv, hvis man spørger generation Z. Eller endnu bedre: retter baseret på plantebaserede proteiner fremfor kød.

 

Mere end bare mad

Når det kommer til generationerne, ses forskellene ikke kun, når det kommer til maden. Det påvirker også gæsterne forventninger til det, der omgiver maden. Her differentierer hver enkelt generation sig, og dette tager Compass Group også i betragtning, i alt fra indretningen af deres restauranter til måden, de kommunikerer med deres gæster. For vil man sikre glade medarbejdere, der ér ingen ’one-size-fits-all’, når man har med op til fire generationer med 1000 forskellige præferencer at gøre på nutidens arbejdspladser.

Del dette:
Email to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Share on LinkedIn